top of page

"Den vinen ser god ut"

Vi mennesker har en tendens til å "spise med øynene" og vi lar oss lokke og begeistre av estetikk og det vakre vi ser. Slik er det utvilsomt når vi vandrer rundt i utsalgssteder for vin og annen drikke. Vi lar øynene bli med på avgjørelsen om hvilken flaske vi til slutt ender opp med. Slikt vet vinprodusentene naturligvis. Derfor lages det stadig flottere, mer prangende og fargerike vinetiketter av en enkel grunn: Å fange vår oppmerksomhet.

Druenes ferd fra å henge der på rankene, til de ender opp i en flaske er lang og ofte gjenstand for lange tradisjoner og godt håndverk. Og vinbøndene har kontakt med svært dyktige grafiske designere som skal finne det visuelle uttrykket som matcher vinen. Hvem av oss kan si vi har tuslet rundt på "polet" og sett oss rundt, og ikke latt oss besnære og friste av slike fancy presentasjoner? Ja, kanskje vi også har tenkt "den vinen ser god ut"? Så har vi også kanskje opplevd at "kartet ikke alltid stemmer med terrenget" om en kan si det slik. Den overveldende etiketten gjør ikke nødvendigvis vinen noe bedre enn flasken som stod beskjedent med sin mindre glamorøse design ved siden av på hylla.


Dersom ikke etiketten alltid er en god guide, hvordan skal vi da velge oss en god vin? Hva er det som gjør at en vin oppleves som god? Er det den "portugisiske som du alltid kjøper" til rundt hundrelappen, eller er det den Romanee-Conti vinen til 51455,- kroner som du kun har lest om og antagelig aldri vil ta deg råd til? Er det vinen på restauranten til 5000 kroner som skal få lykkebarometeret til å slå inn i toppmodus og få klokkene til å kime? Er det slik at kvalitet, smaksopplevelse og aroma øker proporsjonalt med at prisen tikker oppover på skalaen? Jo dyrere vin, desto bedre er den?


Jeg smakte for noen uker siden en vin som i Norge ville kostet rundt 3000 kroner om den ble solgt på "polet". Enda mer på en restaurant naturligvis. Det var en bra vin når sant skal sies. Veldig bra faktisk. Men var den "verdt" 3000 kroner? Jeg kunne kjøpt 6 flasker av særdeles gode viner til 500 kroner flaska for samme summen. Disse vinene, og antagelig viner som koster mindre enn dette, ville ikke nødvendigvis gitt noen vesentlig dårligere opplevelse. Jeg er sikker på at "kvantumet" for mange av oss ville overstyrt den relativt kortvarige gleden av å drikke en såpass dyr vin. Jeg tror også jeg kan si - litt spissformulert - at "husets vin" på en fortausrestaurant en fløyelsmyk sommerkveld i Desenzano, Italia, for et par år siden der jeg satt med min kjære Lorena og følte meg som verdens lykkeligste, gav meg omtrent samme godfølelsen. Den vinen smakte helt utrolig bra, og det tror jeg ikke var fordi den var utrolig bra, men fordi jeg hadde det utrolig bra og ble påvirket av alt rundt meg.


Det er nesten umulig å fastslå hva som er "en god vin". Det finnes utallige blindtester der folk har drukket billige viner og sammenlignet med ganske dyre viner, og trodd at de billige vinene var de dyreste og de beste. Det er ikke statisk vitenskap dette her. Vi lar oss faktisk lure, ja, selv vinekspertene lar seg lure. Det handler også om smak og behag. Erfaring med vin. Smaken som kan endre seg. Anledningen. Ja, det går ikke an å glemme at tid og sted spiller en stor rolle. Sansene våre påvirkes av hvem vi er sammen med, anledningen til å drikke vinen og hvordan vi har det selv når vinen skal nytes. "Bedre med en rimelig vin i godt selskap enn en dyr vin drukket i ensomhet?" var det en klok mann som sa. Ja, kanskje det er slik.


For oss som driver en bitteliten vinbar, (snart to bittesmå vinbarer) som aldri vil figurere på "Star Wine List" eller oppnå anerkjennelse for hundrevis av viner å velge i, så handler vinopplevelsen om det å nyte vinen i en atmosfære som bidrar til følelsen av trivsel og velvære. Hos oss vil vi aldri noen gang, noensinne, påberope oss "størst utvalg", flest viner på glass eller ha de dyreste vinene i byen. Det handler ikke om slikt! Vi er ikke vinselgere. Ikke kun det, i alle fall. Det handler om å gå inn en dør, sette seg i en god stol og få en god opplevelse. Du vil ikke alltid huske hva du drakk. Hva du spiste. Eller hva vi pratet om. Men du vil alltid huske hvordan du følte deg! Går du fra oss med en god følelse i sinn og sjel og du har kosa deg en hel kveld - det er DA vi sier at vi har gjort en god jobb. Det handler ikke om produktene vi selger. Det handler ikke om druene vinen er laget av. Det handler ikke om vinen er dyr eller billig. Slik kuriosa kommer som en trivelig bonus. Men det er ikke det viktigste. Det handler om den gode opplevelsen. Det handler om møtet mellom mennesker. Vinen er kun en katalysator som bidrar til å forsterke den opplevelsen vi forsøker å skape.


Vår tanke er: Se ikke alltid på etiketten, eller i overført betydning; det ytre. Verdiene kan ligge i det stille, beskjedne, lite prangende, folkelige og jordnære. Og kanskje akkurat den vinen som "ser god ut" faktisk er god, eller blir god, når den drikkes med venner og i omgivelser der DU har det bra og livet føles bra?


For noen er lykken er en Romanee-Conti til over femtitusen kroner, mens for andre er lykken en vin som deles med en du er glad i, med en god venn eller flere og der samtalen er god og livet føles lett og fint. Lykken er den vinen du synes er god, der og da. Uavhengig av pris.


Et par stearinlys og litt smooth jazz har heller selvfølgelig aldri trukket stemningen nevneverdig ned :-)


Velkommen til det vi forsøker å skape og leve etter, og som italienerne så fint kaller "la dolce vita". Det korte, lille livet vårt, der tiden går så altfor hastig og hvor vi må ta vare på og nyte øyeblikkene. Det er DET det handler om. Og det er det vi lever for. Hver eneste kveld. Beste hilsen Pop Inn Vinbar, og snart: Nedenom og Hjem Vinbar



90 visninger0 kommentarer
bottom of page